Hva er riso/risografi?


Risografi er en trykketeknikk som ligger et sted mellom det analoge og digitale, og som er både miljøvennlig og kostnadseffektiv for mange prosjekter. Med riso trykker man ett lag med farge om gangen, slik som i silketrykk og i offsettrykk. Fargene som bruker i Riso er delvis gjennomskinnelige, som betyr at de blander seg lett når du trykker flere farger over hverandre. Mulighetene er dermed mange når det gjelder å produsere fargesterke og unike trykk.

På 1980-tallet begynte RISO Kagaku Corporation i Japan å produsere idelle (riso oversettes fra japansk til ideell) skrivere som ville arbeide raskt og være billig i drift. Hvor ideelt? Blekket er for eksempel basert på soyabønner (som fra 2019 går over til å bli produsert av ris) og er biologisk nedbrytbart og maskinen i seg selv bruker lite strøm, da den i motsetning til andre laserskrivere ikke behøver å varmes opp. Laserskrivere bruker også «blekk» (pulver som smeltes i maskinen, dermed økt bruk av varme) som er basert på plastikk. RISO har også produsert en solcelledrevet modell for bruk i land med begrenset tilgang til pålitelig strøm.

Da disse maskinene, som vi kaller risograf, ble lansert ble de markedsført til kontorer på grunn av deres evne til å produsere store mengder dokumenter. I sin industrielle gullalder nøt risografene popularitet også blant skoler, sykehus, kirker og politiske partier. Noen brukere ble imidlertid ikke helt overbevist over noen av maskinens egenheter, for eksempel den relativt lange tørketiden av blekket eller trøbbelet man måtte gjennom for å trykke et bilde i fire farger. Etter hvert ble risografene faset ut til fordel for den mer effektive og enklere laserskriveren.

Spol frem noen år til en «magisk tid» for kunstnere og illustratører (rundt 2010), hvor det da var mulig å skaffe brukte maskiner på billig vis – hvis man var villig til å legge ned litt arbeid og muligens reparere de selv. Kunstnere og designere har over lengre tid, og over hele verden, blitt betatt av, og blir det fortsatt, av risografens signaturegenskaper. Dens finurligheter er blitt omfavnet av kunstmiljøet, til tross for at den ikke var skapt for å lage kunst i det hele tatt. 



Tilgjengelige risofarger blant norske risografiverksted (oppdatert 6/2019)


Utsnitt av 3-farge trykk (rød, gul, blå)

Eksempel på fargeseparering med 6-farget print. Laget av &soWalter

Made with Mobirise